Jag är tillbaka i Suleimani, irakiska Kurdistan, för att under fyra veckor arbeta med Christian Peacemaker Teams. Igår på vår lediga dag gick min kollega Sandra och jag ner till basaren för att handla och för att hälsa på i Deir Maryam al-Adhra, dvs Jungfru Marie kloster, som också ligger i den äldsta delen av stan. Det var fint att återse fader Jan, syster Fredrike och novisen Sebastien. Det är nu runt 1,5 år sedan de först kom till Suleimani, från moderklostret Mar Musa i Syrien, och började restaurera de gamla byggnaderna. Kyrkan är ca 150 år gammal. Traditionellt bodde det en hel del kristna i kvarteren runt omkring, men de flesta av dessa har nu flyttat till modernare delar av staden. (Och en ny, större kyrka har byggts, den ligger nära området där CPT-teamet bor.)
Fader Jan bjöd på lunch, och vi pratade om vad som hänt sen sist. De jobbar fortfarande med att renovera byggnaderna - inklusive nya toaletter för soldaterna som ständigt står på vakt utanför på gatan (trots att hotet mot kristna i denna del av Irak är mycket litet). De förbereder sig också på att ta emot ett antal kristna ungdomar från olika delar av landet för en veckas läger. De vill ta med dem på vandringar i bergen, ha samtal om kristen andlighet och prata om olika kallelser inom kyrkan.
Vi gick in i kyrkan och satt en stund. Den är rätt avskalad med vitmålade väggar. (Bilden hittade jag på nätet, från en kvällsmeditation.) Nästan varje kväll har de tyst meditation och mässa här.
På väg hem i bilen - vi fick skjuts av fader Jan - frågade vi om de hört något nytt om fader Paolo (Dall'Oglio). Han är den som tog initiativ till återuppbyggnaden av Mar Musa kloster, från 500-talet, och på 1990-talet grundade Al-Khalil Community där, en monastisk gemenskap inriktad på dialog med muslimer. Som utlänning - han är italienare men sedan trettio år bosatt i Syrien - blev han snabbt utkastad ur Syrien då han förra året allt mer offentligt kritiserade regimens handlingar. När jag träffade honom här i Deir Maryam i februari förberedde han sig för att ta sig in i Syrien igen för att träffa olika parter i konflikten och försöka medla. Vi pratade en stund över en sen frukost, om ickevåld och möjligheterna för ickevåldslig kamp i Syrien. Fader Paolo är inte vilken munk som helst, han är en verklig fredskämpe med ett stort engagemang för försoningsarbete. Förra året fick han regionen Lombardiets fredspris för sitt arbete i Syrien.
Under ett medlingsuppdrag i staden Raqqa blev han den 29 juli i år bortförd av militanta islamister. Enligt fader Jan hade fader Paolo stämt möte med några av dem för att förhandla om frisläppandet av en kidnappad man. Att denna man faktiskt släpptes strax efteråt ser kommuniteten som ett gott tecken.
De hoppas och tror att fader Paolo lever och så småningom kommer att bli fri. Det är svårt att föreställa sig hur det skulle vara att ha en nära vän och broder i en sådan situation. Be gärna för honom, och för alla andra kämpande och lidande människor i Syrien.
Fader Jan bjöd på lunch, och vi pratade om vad som hänt sen sist. De jobbar fortfarande med att renovera byggnaderna - inklusive nya toaletter för soldaterna som ständigt står på vakt utanför på gatan (trots att hotet mot kristna i denna del av Irak är mycket litet). De förbereder sig också på att ta emot ett antal kristna ungdomar från olika delar av landet för en veckas läger. De vill ta med dem på vandringar i bergen, ha samtal om kristen andlighet och prata om olika kallelser inom kyrkan.
Vi gick in i kyrkan och satt en stund. Den är rätt avskalad med vitmålade väggar. (Bilden hittade jag på nätet, från en kvällsmeditation.) Nästan varje kväll har de tyst meditation och mässa här.
På väg hem i bilen - vi fick skjuts av fader Jan - frågade vi om de hört något nytt om fader Paolo (Dall'Oglio). Han är den som tog initiativ till återuppbyggnaden av Mar Musa kloster, från 500-talet, och på 1990-talet grundade Al-Khalil Community där, en monastisk gemenskap inriktad på dialog med muslimer. Som utlänning - han är italienare men sedan trettio år bosatt i Syrien - blev han snabbt utkastad ur Syrien då han förra året allt mer offentligt kritiserade regimens handlingar. När jag träffade honom här i Deir Maryam i februari förberedde han sig för att ta sig in i Syrien igen för att träffa olika parter i konflikten och försöka medla. Vi pratade en stund över en sen frukost, om ickevåld och möjligheterna för ickevåldslig kamp i Syrien. Fader Paolo är inte vilken munk som helst, han är en verklig fredskämpe med ett stort engagemang för försoningsarbete. Förra året fick han regionen Lombardiets fredspris för sitt arbete i Syrien.
Under ett medlingsuppdrag i staden Raqqa blev han den 29 juli i år bortförd av militanta islamister. Enligt fader Jan hade fader Paolo stämt möte med några av dem för att förhandla om frisläppandet av en kidnappad man. Att denna man faktiskt släpptes strax efteråt ser kommuniteten som ett gott tecken.
De hoppas och tror att fader Paolo lever och så småningom kommer att bli fri. Det är svårt att föreställa sig hur det skulle vara att ha en nära vän och broder i en sådan situation. Be gärna för honom, och för alla andra kämpande och lidande människor i Syrien.
Tack för ett intressant inlägg. Några frågor: fader Jan? Det låter svenskt. Är han svensk? Och så detta med Syrien. Påverkar Syrienkonflikten på något sätt där du är nu? Och vad tror du? Tror du det finns någon ickevåldslig lösning kvar där än?
SvaraRaderaGuds välsignelse! / Josse
Fader Jan är född i Tyskland och uppvuxen i Schweiz (Fredrike är från Tyskland och Sebastien från Frankrike, i Mar Musa finns även bröder och systrar med ursprung i Mellanöstern). Situationen i Syrien kommer rätt nära här, bland annat pga alla tusentals flyktingar. De flesta av dem är dock inte i städerna utan i läger lite utanför.
SvaraRaderaPå gräsrotsnivå i Syrien sker det ickevåldsinitiativ hela tiden - människor som samarbetar över gränser t ex - och dom är guld värda, oavsett hur det ser ut i stort just nu, tänker jag. Men att konfrontera al quaida-typerna med ickevåld skulle kräva tusentals iv-tränade, villiga människor, och dom finns nog tyvärr inte.
Så är det nog. Dessutom tänker jag att människor är trötta och hungriga nu då maten också börjar tryta. Det är inte lätt att göra någon form av motstånd alls då. Men hur ska man tänka? Finns det någon lösning eller ska det bara hålla på så här till evärdlig tid? En militär stormaktsintervention känns ju också jättefarlig...
SvaraRadera