fredag 28 augusti 2009

Från ett hett Italien


Det är fredag förmiddag och pappa och jag har varit i Italien i nästan en vecka. Snart bär det av hemåt. Han bjöd med mig på en resa som försenad 40-årspresent. Han är snäll han. Vi har varit i Bergamo, Milano, vid Gardasjön och här i Verona; en mycket vacker stad med byggnader från romartiden och framåt. Den största turistattraktionen är Julias hus, och balkongen där hon stod och bedyrade sin kärlek till Romeo (och enligt vår guidebok är det bara de oromantiska som tvivlar på att de två tonåringarna funnits i verklgheten...). Bilden är från Sirmione vid Garda.

Jag återkommer med reflektioner om gudsriket här nästa vecka. Om någon är intresserad av de texter jag skrev som Dagens sommarbloggare så finns de på www.dagen.se/blogg/annikaspalde

3 kommentarer:

  1. Du har rest till Italien och jag har rest till nytänkandets land. Mycket spännande men jag står nog inte riktigt för mina kommentarer angående frånvaron av kristen etik längre. Ser fram mot nästa inlägg och att se om detta ytterligare stimulerar de tankar jag för tillfället leker med. Längesedan min teologiska grundval så fundamentalt omskakades. På tiden! Mycket spännande och lärorikt. Tack!

    SvaraRadera
  2. Du som är genomtänkt. Hur resonerar du kring längre resor, som denna. Flyg eller tåg, osv.

    -nils, som vill bojkotta flyg, men inser att det är svårt ibland

    SvaraRadera
  3. Nils: Jag tänker generellt att jag vill avstå från flygresor av klimatskäl. Men vi flög till Italien. Det hade ju gått att ta tåg, men min 80-åriga pappa ville komma fort fram ...
    Jag tänker att det är ens generella livsinriktning som är det viktiga, alla val som man gör, alla årets dagar. Om vi inte kan vara konsekventa till 100%, och det är ju svårt, så får vi ha överseende med oss själva.

    SvaraRadera